Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące limitów podatkowych dla samochodów osobowych używanych w działalności gospodarczej. Zmiany obejmują m.in. odpisy amortyzacyjne, koszty leasingu, najmu i dzierżawy oraz składki na ubezpieczenia (AC/GAP). Warto już teraz przygotować się do nadchodzących zmian, aby uniknąć niekorzystnych konsekwencji podatkowych.
Nowe limity podatkowe od 2026 r.
Od nowego roku podatkowego będą obowiązywać następujące limity kosztów:
|
Rodzaj pojazdu |
Limit kosztów podatkowych |
|
Elektryczny lub wodorowy |
225 000 zł |
|
Niskoemisyjny (emisja < 50 g CO₂/km) |
150 000 zł |
|
Spalinowy i hybrydowy |
100 000 zł |
Zmiana ta nie dotyczy zasad rozliczania bieżących wydatków eksploatacyjnych, takich jak paliwo, serwis czy części zamienne – te pozostają bez zmian.
Leasing i najem – brak przepisów przejściowych
Szczególnie istotną zmianą jest objęcie nowymi limitami także umów leasingu operacyjnego i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r. Oznacza to, że:
- raty leasingowe i opłaty za najem będą zaliczane do kosztów podatkowych tylko do wysokości limitu obowiązującego od 2026 r.,
- brak jest przepisów chroniących umowy już zawarte (Ministerstwo Finansów potwierdziło brak prac legislacyjnych w tym zakresie),
- wyjątek stanowi wyłącznie leasing finansowy lub zakup pojazdu i jego wprowadzenie do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 r.
Co rekomendujemy?
W kontekście nadchodzących zmian przepisów podatkowych, warto rozważyć następujące działania:
- zakup pojazdu lub leasing finansowy jeszcze w 2025 r., z wprowadzeniem pojazdu do ewidencji przed 1 stycznia 2026 r.,
- inwestycję w pojazd elektryczny lub wodorowy, który daje najwyższy limit podatkowy,
- potwierdzenie poziomu emisji CO₂ przy zakupie samochodu od 2026 r. – tylko pojazdy o emisji poniżej 50 g/km będą kwalifikować się do limitu 150 000 zł (głównie hybrydy plug-in).
Jak sprawdzić emisję CO₂ pojazdu?
- Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK),
- dowód rejestracyjny – pole V.7,
- świadectwo zgodności (CoC) lub dokumenty homologacyjne,
- raport WLTP producenta lub importera.
Podstawa prawna
- Ustawa z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 2269),
- Ustawa o PIT z 26 lipca 1991 r. (Dz.U. z 2025 r. poz. 163),
- Ustawa o CIT z 15 lutego 1992 r. (Dz.U. z 2025 r. poz. 278).
Szukasz wsparcia w rozliczeniach podatkowych?
Zespół Jóźwicki & Partners na bieżąco monitoruje zmiany przepisów oraz stanowiska organów podatkowych. Jeśli mają Państwo pytania dotyczące planowanych zakupów pojazdów, leasingu czy ich rozliczania – zapraszamy do kontaktu. Chętnie doradzimy, jakie działania będą najkorzystniejsze dla Państwa firmy.
Zastrzeżenie
Materiał ma charakter ogólny i informacyjny. Nie stanowi porady podatkowej ani prawnej. Pomimo dochowania należytej staranności nie gwarantujemy kompletności ani aktualności treści w momencie lektury. Przed podjęciem decyzji biznesowych zalecamy indywidualną konsultację. JP Group Sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za skutki działań podjętych na podstawie niniejszego opracowania.
W sprawach indywidualnych prosimy o kontakt: kontakt@mjn-jozwicki.pl