Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące limitów podatkowych dla samochodów osobowych używanych w działalności gospodarczej. Zmiany obejmują m.in. odpisy amortyzacyjne, koszty leasingu, najmu i dzierżawy oraz składki na ubezpieczenia (AC/GAP). Warto już teraz przygotować się do nadchodzących zmian, aby uniknąć niekorzystnych konsekwencji podatkowych.

Nowe limity podatkowe od 2026 r.

Od nowego roku podatkowego będą obowiązywać następujące limity kosztów:

Rodzaj pojazdu

Limit kosztów podatkowych

Elektryczny lub wodorowy

225 000 zł

Niskoemisyjny (emisja < 50 g CO₂/km)

150 000 zł

Spalinowy i hybrydowy

100 000 zł

 

Zmiana ta nie dotyczy zasad rozliczania bieżących wydatków eksploatacyjnych, takich jak paliwo, serwis czy części zamienne – te pozostają bez zmian.

Leasing i najem – brak przepisów przejściowych

Szczególnie istotną zmianą jest objęcie nowymi limitami także umów leasingu operacyjnego i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r. Oznacza to, że:

  • raty leasingowe i opłaty za najem będą zaliczane do kosztów podatkowych tylko do wysokości limitu obowiązującego od 2026 r.,
  • brak jest przepisów chroniących umowy już zawarte (Ministerstwo Finansów potwierdziło brak prac legislacyjnych w tym zakresie),
  • wyjątek stanowi wyłącznie leasing finansowy lub zakup pojazdu i jego wprowadzenie do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 r.

Co rekomendujemy?

W kontekście nadchodzących zmian przepisów podatkowych, warto rozważyć następujące działania:

  • zakup pojazdu lub leasing finansowy jeszcze w 2025 r., z wprowadzeniem pojazdu do ewidencji przed 1 stycznia 2026 r.,
  • inwestycję w pojazd elektryczny lub wodorowy, który daje najwyższy limit podatkowy,
  • potwierdzenie poziomu emisji CO₂ przy zakupie samochodu od 2026 r. – tylko pojazdy o emisji poniżej 50 g/km będą kwalifikować się do limitu 150 000 zł (głównie hybrydy plug-in).

Jak sprawdzić emisję CO₂ pojazdu?

  • Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK),
  • dowód rejestracyjny – pole V.7,
  • świadectwo zgodności (CoC) lub dokumenty homologacyjne,
  • raport WLTP producenta lub importera.

Podstawa prawna

  • Ustawa z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 2269),
  • Ustawa o PIT z 26 lipca 1991 r. (Dz.U. z 2025 r. poz. 163),
  • Ustawa o CIT z 15 lutego 1992 r. (Dz.U. z 2025 r. poz. 278).

 


Szukasz wsparcia w rozliczeniach podatkowych?
Zespół Jóźwicki & Partners na bieżąco monitoruje zmiany przepisów oraz stanowiska organów podatkowych. Jeśli mają Państwo pytania dotyczące planowanych zakupów pojazdów, leasingu czy ich rozliczania – zapraszamy do kontaktu. Chętnie doradzimy, jakie działania będą najkorzystniejsze dla Państwa firmy.

 

Zastrzeżenie

Materiał ma charakter ogólny i informacyjny. Nie stanowi porady podatkowej ani prawnej. Pomimo dochowania należytej staranności nie gwarantujemy kompletności ani aktualności treści w momencie lektury. Przed podjęciem decyzji biznesowych zalecamy indywidualną konsultację. JP Group Sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za skutki działań podjętych na podstawie niniejszego opracowania.

W sprawach indywidualnych prosimy o kontakt: kontakt@mjn-jozwicki.pl